czwartek, 27 sierpnia 2015

TY DOWNIE !!! - Gruboskórność wszechobecna


Ostatnio byliśmy całą rodziną w Zakopanem. Spacerując po Krupówkach przechodziliśmy obok ławki na której odpoczywało kilkoro ludzi, wątpliwej czystości ciała i ducha. Wyglądali tak, jakby znajdowali się w stanie permanentnego odurzenia. Pomijam fakt, iż zachowywali się nieco głośno, a zachowanie Marsusia nie odbiegało od ogólnie przyjętych norm i wzorców zachowania. W pewnym momencie jeden z panów wątpliwej czystości ciała i ducha, zauważywszy Marsusia zaczął głośno wyrażać swoją opinię na temat naszego syna i jego niepełnosprawności:
- Patrzcie – zwrócił się do swoich towarzyszy – takie Głupki chodzą po tym świecie. Ani to wyglądu, ani rozumu … - tak jakby ze społecznego punktu widzenia zachowanie meneli było racjonalne :-)
Jego bardziej tolerancyjni koledzy zaczęli go uciszać, ale ten jeszcze coś mało cenzuralnego wykrzykiwał. Mąż chciał bronić syna, ale stwierdziłam, że szkoda nerwów na takiego żula.

Innym razem jechałam windą (bez Marsusia) z grupą młodych ludzi – studentów ekonomii. A zatem ludzi aspirujących do elity społecznej. Studenci wymieniali się spostrzeżeniami na temat egzaminu, który pisali kilka chwil wcześniej. W tym roztargnieniu jedna z dziewcząt nacisnęła niewłaściwy nr pietra na który studenci chcieli się dostać. Zauważywszy to, inna studentka bez zastanowienia odparowała: „TY DOWNIE!!!” wzbudzając tym stwierdzeniem ogólną wesołość, radość i śmiech wśród pozostałych studentów.
- Down wiedziałby jaki guzik nacisnąć. Proszę nie obrażać Down’ów! – zwróciłam jej uwagę
Studentki zawstydziły się i zaczęły mnie przepraszać, nie wiedząc nawet, że jestem mamą Downa. Chociaż tyle. Powiedziałam im, że nie mnie mają przepraszać, ale te osoby, które obrażają, bo choroba wcale śmieszna nie jest.

Najgorsze jest to, że ludzie nie zastanawiają się nad tym co mówią. Nie zdają sobie sprawy, że ludzie z Zespołem Downa również są ludźmi inteligentnymi. Wprawdzie mają inne postrzeganie świata, ale inne - nie znaczy gorsze! Ogranicza ich tylko choroba. A choroby przecież nikt nie chce.
Dlaczego zatem chcąc kogoś obrazić, nikt nie powie ty człowieku bez nerki, ty chorujący na serce, ty ze skoliozą, ty w depresji?  TY DOWNIE jakoś samo ciśnie się na usta ???
 
.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz